Noutăţi
De ce schisma din Ucraina are potențialul Marii Schisme din 1054? Biserica Ortodoxă Română se află pe linia de fractură. Ce poate face Patriarhul Daniel?
Deși suntem vecini cu Ucraina și acolo trăiesc o jumătate de milion de români, schisma bisericească din țara de la nordul României pare ceva depărtat și neimportant. În mass-media românească, laică și bisericească, doar câteva știri și-au găsit loc despre conflictul început între Kiev și Moscova în anii 1991–1992, în care s-a implicat în 2018 Patriarhia de Constantinopol.
Pe lângă faptul că lucrurile se întâmplă în altă țară, greutatea de a înțelege cât de gravă este schisma din Ucraina vine și din aceea că problemele generate de secularism în România sunt foarte acute: presiunea pentru introducerea educației sexuale comprehensive (pro-avort și pro-homosexualitate) și eliminarea religiei din școli, eșecul Referendumului pentru căsătorie și inițiativele de legalizare a parteneriatului civil, presiunea pentru retragerea finanțării cultelor de către stat etc.
Dar potențialul acestei schisme este mult mai mare decât cel al secularismului, pentru că acesta atacă Biserica din exterior, dar schisma o atacă din interior. Astăzi nu mai au importanță multele probleme care au existat în perioada Marii Schisme din 1054, dar Marea Schismă a transformat lumea creștină pentru 1000 de ani și continuă să o facă.
Schisma din Ucraina a apărut din dorința unei părți a episcopilor din Ucraina de a fi independenți de Biserica Rusă, din care făceau parte, și care au creat în 1992 Biserica Ortodoxă Autocefală Ucraineană. Din aceasta s-a rupt o parte, care s-a intitulat Biserica Ortodoxă Ucraineană – Patriarhia Kievului. Liderii lor au fost caterisiți și apoi anatemizați de BO Rusă, iar aceste pedepse au fost aprobate de toate Bisericile Ortodoxe autocefale. Situația s-a schimbat în 2018, când Patriarhia de Constantinopol a emis un set de hotărâri prin care a anulat actul din 1686 prin care episcopii din Ucraina erau puși sub jurisdicția Patriarhiei Ruse, a anulat caterisirile pronunțate față de conducătorii schismei (fără a le recunoaște titlurile de patriarhi pe care ei și le luaseră), a validat hirotoniile făcute de ei, a unificat cele două biserici schismatice într-una, invitând și episcopii din Ucraina aflați în jurisdicția Patriarhiei Moscovei să li se alăture, a dat noii biserici un Tomos de autocefalie limitată și a recunoscut-o ca singura canonică pe teritoriul Ucrainei. BO Rusă a întrerupt comuniunea cu Patriarhia de Constantinopol și a anunțat că va întrerupe comuniunea cu oricine va recunoaște noua structură. În 2019, la întronizarea primatului noii biserici, Mitropolitul Epifanie, nu a participat niciun reprezentant al unei Biserici autocefale, în afară de cei de la Constantinopol.
Sinodul BOR a luat în discuție problema la ședința din 21 februarie. În Comunicatul emis, cere dialog între Patriarhia Ecumenică și Patriarhia Moscovei și, dacă acesta va eșua, cere întrunirea unei adunări a tuturor conducătorilor de biserici ortodoxe locale autocefale pentru a soluționa problema din Ucraina.
1. Presiunea politică foarte mare
Schimbarea poziției Patriarhiei Constantinopolului s-a datorat în mare măsură faptului că ea depinde de sprijinul politic al Statelor Unite, care o folosesc în conflictul cu Rusia. Această realitate nu se schimbă, este o constantă de la începutul secolului XX.
2. Justificarea autocefaliei prin ideologia marxistă a drepturilor și filetism în cazul Bisericii Ucrainene autocefale se poate extinde
Trăim într-o societate în care libertatea și fericirea proprie sunt văzute ca un scop în sine, pentru a căror împlinire se pot folosi mijloacele necesare (avortul este justificat cu binele mamei, „căsătoria” homosexuală este justificată de fericirea partenerilor, eutanasia la cerere este justificată de dorința persoanei care are dreptul la moarte demnă etc.). Ideologia drepturilor permite trecerea rapidă de la „avem drepturi care ni se cuvin” la „pentru că nu ni se dau, le vom lua cu forța, distrugându-i pe cei care nu ni le dau”.
În Ucraina, obținerea autocefaliei BO Ucraineană este justificată după modelul luptei de clasă a marxismului cultural, în care cei oprimați, Biserica Ucraineană autocefală, se revoltă împotriva oprimatorilor, BO Rusă, și își cuceresc drepturile. Dar acest model de gândire este în afara Evangheliei. Hristos Domnul nu a îndemnat la o astfel de revoltă.
Trebuie spus că e firesc ca biserica din Ucraina să fie autocefală. Dar drumul spre autocefalie trebuie să fiu unul cu Dumnezeu, nu fără Dumnezeu.
BO Rusă nu a respins apriori dorința credincioșilor ucraineni. În 1990, Patriarhul Alexei al II-lea al Moscovei i-a dat Mitropolitului Filaret al Kievului un Tomos care garanta „independența în autoguvernare” (nu au fost folosiți termenii de autonomie și autocefalie) și l-a intronizat ca „Mitropolit al Kievului și al întregii Ucraine”, nu doar al Kievului, cum era până atunci. Procesul a fost continuat în anul 2014, când Patriarhia Rusă a acordat Bisericii Ucrainene din jurisdicția ei „autonomie extinsă”, cu doar câteva elemente mai puțin decât autocefalia deplină.
În ceea ce privește filetismul (punerea identității etnice deasupra identității religioase), acesta este evident la Biserica Ucraineană autocefală, care urăște Biserica Ucraineană care ține de Patriarhia Moscovei, deși are aceeași credință cu ea, dar se manifestă foarte cald față de Biserica Greco-Catolică din Ucraina, pe criteriul etnic. În Ucraina, pe lângă presiunea statului, noua biserică duce ea însăși, prin preoții și credincioșii ei, o campanie violentă de preluare a parohiilor de la Biserica ce ține de Moscova: bătăi în curtea bisericilor, incendieri, profanări etc.
Pe lângă adevărul de credință, smerenia și dragostea sunt esența credinței ortodoxe. Ori comportamentul noii biserici nu artă nici smerenie, nici dragoste.
Canoanele care prevăd ca organizarea bisericească să urmeze organizării de stat nu au legătură cu filetismul și cu ideologia drepturilor, ci ele vizează buna organizare a vieții bisericești. Părintele Liviu Stan a explicat aceasta:
„Baza națională pentru organizarea unei Biserici autocefale nu constituie o bază obligatorie și nici singura bază care reclamă sau justifică organizarea unei unități autocefale… Nu trebuie să se excludă posibilitatea de a se lua drept bază pentru organizarea unor unități autocefale și cadrul geografic, și cadrul politic statal, și cadrul statal polinațional, precum și orice alte forme în care se va organiza în dezvoltarea sa istorică viața omenească”.Dacă această schismă nu se încheie prin pocăință și pace, ci Biserica autocefală va fi absolvită de vină doar prin gestul Patriarhiei Ecumenice, modelul va fi invocat în scurt timp de două alte biserici schismatice pe criterii naționale, din Muntenegru (recunoscută prin conslujire de Biserica Ucraineană autocefală) și din Macedonia (din mai 2018 Patriarhia de Constantinopol îi examinează statutul în vederea recunoașterii), rupte din Patriarhia Sârbă, și de Biserica din Liban, care vrea să se rupă din Patriarhia Antiohiei.
3. Atitudini de tip papal ale Patriarhiei Constantinopolului și ale Patriarhiei Moscovei
Asumarea unui primat de tip papal de către Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului a fost evidențiată în caterisirea Patriarhului Diodor al Ierusalimului din 1993 (pronunțată de un Sinod la care au participat doar intâistătători de neam grec), în amenințarea din 2016 că va caterisi episcopi și clerici din Biserica autocefală a Greciei care critică Sinodul din Creta dacă Arhiepiscopul Atenei nu îi va pune la punct. În 1925, Patriarhia Constantinopolului a recunoscut, în dauna Patriarhiei Moscovei, o schismă din Rusia, Biserica renovaționistă (existentă între 1922 și 1946), creată de comuniștii sovietici pentru a submina Patriarhia Moscovei.
Iar deciziile legate de schisma din Ucraina au fost luate fără consultarea vreunei biserici autocefale.
Dar aproape toate bisericile autocefale au episcopi în statele care nu sunt un teritoriu canonic al unei biserici anume. De exemplu, în Europa Occidentala și în SUA, toate bisericile autocefale au ierarhi care păstoresc credincioși care eu emigrat acolo sau convertiți. BOR are 12 episcopi în Franța, Germania, Italia, Spania, Portugalia, țările nordice, America de Nord și Australia. Nicio biserică autocefală nu va recunoaște această pretenție a Constantinopolului.
4. Atitudini de tip protestant ale Patriarhiei Constantinopolului și ale Patriarhiei Moscovei
5. Bisericile locale sunt dezbinate în privința acordării autocefaliei, dar principiul de soluționare există: armonia dintre primat și sinodalitate
Prin migrație și prin convertire, numărul ortodocșilor din Europa Occidentală și din America de Nord crește constant. Ca urmare, în mod firesc, în câteva decenii, se va pune problema acordării autocefaliei bisericilor locale din diferite state.
Deja există mecanisme de cooperare în unele state în care nu există o jurisdicție canonică unică, cum este Adunarea Episcopilor Ortodocși din Franța, Adunarea Episcopilor Canonici din Germania.
Problema este cum se va acorda autocefalia atunci când comunitatea ortodoxă va deveni matură în aceste state: prin răpire și schismă, sau cu pace și cu păstrarea unității?
Se va acorda bisericii oricărui stat nou care va apărea și cât mai repede după declararea independenței acelui stat? În prezent, Biserica din Abhazia este în schismă față de Patriarhia Georgiei și își cere independența, considerându-se continuatoarea unei structuri independente care a existat din secolul XV până în secolul XIX în Abhazia. Sau se va aștepta o maturizare, o încredințare că acea comunitate a credincioșilor poate fi responsabilă față de darul autocefaliei? Că ea poate lua hotărâri după voia lui Dumnezeu și nu exclusiv după interesele de stat sau etnice sau, mai rău, ale unor politicieni.
6. Similitudini 1054 – 2018
Rolul Patriarhului Daniel și al BOR
BO Română se află pe linia de fractură și este posibil ca mișcările pro și contra să fie mai ample decât mișcările care au urmat după Sinodul din Creta și să ducă la rupturi mai mari în BO Română. Dar această așezare poate constitui și oportunitatea de a fi un liant între cele două părți.
Aceste două elemente poziționează BOR într-o poziție cheie în criza de față.
Problema autocefaliei este în primul rând o problemă teologică, o problemă de căutarea a unei forme prin care Biserica Universală ascultă de voia lui Dumnezeu. Așa cum la diferite sinoade ecumenice sau locale, părinții participanți au căutat adevărul și voia lui Dumnezeu în probleme dogmatice sau în probleme de practică concretă, acordarea autocefaliei este acum una dintre marile provocări ale Bisericii Ortodoxe Universale.
Între pan-elenismul grec și pan-slavismul rus, între Imperiul NATO și Imperiul Rusiei, BOR poate avea vocea rațiunii, vocea adevărului, vocea lui Dumnezeu.
- Basilica: Noi hotărâri ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
În ziua de 21 februarie 2019, în Sala Sinodală din Reședința Patriarhală, sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, a avut loc ședința de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în cadrul căreia:
1. Au fost apreciate acțiunile bogate și multiple realizate în Patriarhia Română în Anul Centenar 2018, care au culminat cu evenimentul sfințirii Altarului Catedralei Naționale din data de 25 noiembrie 2018.
2. Totodată, au fost evidențiate numeroasele activități social-filantropice, activități în valoare de peste 114 milioane de lei, aproximativ 24 de milioane de euro.
3. În mod deosebit, au fost apreciate activitățile ierarhilor și clericilor români, desfășurate în diaspora și în eparhiile din vecinătatea granițelor țării, pentru păstrarea identității, spiritualității și culturii române.
Privitor la situația bisericească din Ucraina, Sfântul Sinod a subliniat următoarele aspecte:
4. Timp de aproape 30 de ani nu a fost rezolvată problema schismei din Ucraina și nici nu s-a făcut apel la o mediere pan-ortodoxă, așa cum s-a procedat în cazul schismei din Bulgaria.
Constatându-se acest impas în rezolvarea situației, Patriarhia Ecumenică a acordat Tomosul de autocefalie ierarhilor, clericilor și credincioșilor care se aflau în schismă cu Biserica Ortodoxă Rusă și cu întreaga Ortodoxie, însă acest tomos a fost acceptat doar de către ortodocșii ucraineni care nu se aflau în comuniune cu Patriarhia Moscovei.
Prin urmare, problema unității ecleziale în Ucraina nu este în prezent rezolvată deplin, și pentru că aici există o mare populație de etnie rusă, care păstrează legătura directă cu Patriarhia Moscovei.
5. Privitor la această situație bisericească tensionată din Ucraina, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române reiterează punctul de vedere exprimat anterior în cadrul ședințelor sale din 24 mai 2018 și din 25 octombrie 2018.
S-a recomandat atunci ca Patriarhia Ecumenică şi Patriarhia Moscovei să identifice, prin dialog, o soluție a diferendului bisericesc amintit, prin păstrarea unității de credință, respectarea libertății administrativ-pastorale a clerului şi credincioșilor din această țară (inclusiv dreptul la autocefalie) și restabilirea comuniunii euharistice.
În caz de nereușită a dialogului bilateral, este necesară convocarea unei sinaxe a tuturor întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe pentru rezolvarea problemei existente.
6. Pentru o decizie concretă şi corectă a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, la o viitoare ședință a Sfântului Sinod se va ține seama cu prioritate de faptul că în Ucraina există 127 de parohii ortodoxe românești, în special în zona Bucovinei de Nord, aflate în jurisdicția Bisericii Ortodoxe din Ucraina – Patriarhia Moscovei.
Este necesară o consultare reală a acestor ortodocși români, care sunt preocupați de păstrarea identității lor etnice şi lingvistice.
În acest sens, este necesară obținerea de garanții scrise din partea autorităților bisericești şi ale statutului ucrainean că identitatea etnică şi lingvistică a românilor va fi respectată, precum şi că acești ortodocși români vor avea posibilitatea de a se organiza într-un Vicariat Ortodox Român şi a cultiva legături spirituale cu Patriarhia Română, spre a fi sprijiniți prin trimiterea de cărți de cult şi de teologie în limba lor maternă, adică limba română.
S-a menționat faptul că, în România, funcționează deja un Vicariat Ortodox Ucrainean, începând cu anul 1990.
7. De asemenea, Patriarhia Română va solicita Patriarhiei Ecumenice o lămurire privind soluționarea problemei ierarhilor şi preoților necanonici din Occident, care au aparținut fostului „Patriarhat al Kievului”.
În urma consultărilor menționate mai sus, Sfântul Sinod va exprima poziția sa oficială privind situația Ortodoxiei din Ucraina.
Biroul de Presă al Patriarhiei Române