Manastirea Sireti - Noutati     
 
    RO | EN | DE | RU    
 

Noutăţi

Duminica a XXXIII-a după pogorârea Sf. Duh. Pilda Vamesului si Fariseului

publicat pe 09 February 2014

Duminica Vameşului şi a Fariseului mar­chează în­ce­pu­tul perioadei Tri­o­dului, după numele cărţii li­­turgice care conţine slujbele din timpul Sfântului şi Marelui Post. De altfel, perioada Trio­du­lui durează în total 10 săp­tă­mâni, mai întâi trei săp­tă­mâni de pregătire, apoi cele şap­te săptămâni ale Postului di­naintea praznicului Învierii Dom­nului. Această perioadă de ze­ce săptămâni, care simbo­li­zea­ză întreaga noastră viaţă de stră­danie pe calea mântuirii în Hris­tos, se constituie dintr-o se­rie de slujbe religioase şi ru­gă­ciuni speciale, de post şi în­frâ­nare, de lecturi duhovniceşti şi de exersare a smereniei, ca şi de chemare de a manifesta mai e­vident iubirea noastră faţă de Dum­nezeu şi faţă de semenii noş­tri. Toate aceste elemente stau într-o strânsă legătură u­nul cu altul, căci nu putem face nu­mai unele, iar pe altele să le lă­săm, cu atât mai mult cu cât toa­te aceste elemente se com­ple­­tează şi se determină unul pe altul. De aceea, perioada Sfân­tului şi Marelui Post este a­semănată cu o scară, cu un ur­cuş, în cadrul căruia elemen­te­le menţionate, dimpreună cu mul­te altele, sunt ca nişte trep­te, astfel că pentru a ajunge în vârf trebuie să urcăm fiecare treap­tă, una după alta.

Cine erau vameşii şi fariseii din timpul lui Hristos?

Dată fiind importanţa deo­se­bi­tă a Sfântului şi Marelui Post, a intensităţii lui duhov­ni­ceşti şi a strădaniilor la care sun­tem chemaţi să ne angajăm pe parcursul acestui urcuş, in­tra­­rea în această perioadă spe­ci­a­lă nu se face brusc, nu se fa­ce fără antrenament, de aceea Sfân­ta noastră Biserică a pre­vă­zut o perioadă de trei săp­tă­mâni de pregătire, atât sufle­teas­că, cât şi trupească, pentru a putea porni înarmaţi pe ur­cu­şul postului. Aşa cum orice om, ca­re atunci când are de întreprins o călătorie lungă şi im­por­­tantă, se pregăteşte intens şi din timp, având grijă să nu ui­te ceva din cele strict necesa­re pentru acea călătorie, care alt­fel ar putea fi compromisă, tot aşa fiecare dintre noi, dacă do­rim să ajungem la prăz­nu­i­rea cu folos a Învierii lui Hris­tos, trebuie să ne pregătim cum se cuvine pentru urcuşul du­hov­nicesc al postului. Deci, Du­mi­nica Vameşului şi a Fa­ri­se­u­lui reprezintă începutul pre­gă­ti­rii noastre pentru urcuşul pos­tului, adică momentul când în­cepem să ne înarmăm cu ce­ea ce ne este necesar pentru a­cest urcuş duhovnicesc. Astfel, pri­mul lucru cu care trebuie să ne înarmăm este mesajul pe ca­re ni-l adresează Însuşi Mân­tu­i­torul Iisus Hristos prin pilda ca­re dă numele acestei dumi­nici. Dar oare cine erau fariseii şi cine erau vameşii pe vremea Mân­tuitorului?

Fariseii constituiau o grupa­re de oameni religioşi foarte în­vă­ţaţi, care îşi desfăşurau acti­vi­­tatea în jurul templului şi ca­re se considerau drept cei mai buni cunoscători şi trăitori ai Le­gii lui Moise. Ei se lăudau cu cre­dinţa şi faptele lor bune, ru­gân­du-se adeseori ostentativ pe la colţuri de stradă şi punându-şi saci şi cenuşă pe cap, ca să fie vă­zuţi şi respectaţi de ceilalţi oa­meni. Vameşii erau însă niş­te funcţionari publici, care, aşa  cum arată numele lor, per­­­cepeau taxele de vamă, de ce­­le mai multe ori după bunul lor plac, de aceea erau socotiţi ca necinstiţi şi păcătoşi, fiind în ge­­­neral urâţi de toţi semenii lor.

Capitolul al 18-lea din Sfân­ta Evanghelie după Sfântul E­van­­ghelist Luca, în care este is­to­­­risită pilda vameşului şi a fa­­­riseului, începe cu cuvintele: „Şi le spunea o pildă cum trebuie să se roage totdeauna“ (Lc. 18, 1), după care urmează mai întâi pilda judecătorului ne­credincios, care a făcut drep­ta­­te unei văduve, din care re­ţi­nem necesitatea de a insista în ru­găciune. Imediat după a­ceas­tă pildă, Evanghelistul Lu­ca precizează că Mântuitorul S-a adresat „către unii care se cre­deau că sunt drepţi şi pri­veau cu dispreţ pe ceilalţi“ (Lc. 18, 9) şi a spus pilda vameşului şi a fariseului. Din acest context, reţinem că pilda Vame­şu­lui şi a fariseului este menită să ne înveţe cum să ne rugăm tot timpul, iar în al doilea rând, cum trebuie să ne raportăm fa­ţă de semenii noştri, chiar în mo­mentul rugăciunii.

Aroganţa ne ţine departe pe Dumnezeu

La începutul pildei vame­şu­lui şi a fariseului, Mântuitorul pre­cizează că „doi oameni s-au suit la templu, ca să se roage“ (Lc. 18, 10). Această precizare, de a se sui ca să se roage, nu in­di­­că doar o mişcare fizică, nu doar faptul că acel templu se a­fla pe o colină şi oamenii trebu­ia să se suie spre el, ci indică mai a­les că atunci când ne rugăm tre­buie să ne suim, trebuie să ie­şim din planul vieţii cotidie­ne, din planul vieţii expuse pă­ca­tului şi să ne urcăm, să ne su­im spre a putea sta în faţa lui Dum­nezeu, pentru a ne ruga. Des­pre fariseu, Mântui­torul spu­ne că se ruga în sine zi­când: „Dum­nezeule, Îţi mulţ­u­­mesc că nu sunt ca ceilalţi oameni, răpi­tori, nedrepţi, adulteri, sau ca şi acest vameş. Postesc de două ori pe săptămână, dau zeciu­ia­lă din toate câte câştig“ (Lc. 18, 11-12). Să reţinem că Mân­tu­i­to­rul nu-l judecă în sine pe a­cest fariseu, ci-l pune doar în con­trast cu semenul său, care era un vameş şi care stătea mai de­parte, adică nu în faţa alta­ru­lui, ca şi fariseul, şi „nu voia nici ochii să-şi ridice către cer, ci-şi bătea pieptul, zicând: Dum­nezeule, fii milostiv mie, pă­­cătosului“ (Lc. 18, 13). După ce ne pune în faţa ochilor du­hov­niceşti atitudinea celor doi oa­meni, în contrast una cu alta, Mân­­tuitorul adaugă: „Zic vouă că acesta s-a coborât mai în­drep­tat la casa sa decât acela. Fi­ind­că oricine se înalţă pe si­ne se va smeri, iar cel ce se sme­reşte pe sine se va înălţa“ (Lc. 18, 14).

Prin atitudinea sa, fariseul se face vinovat atât faţă de Dum­n­ezeu, cât şi faţă de va­meş, respectiv faţă de a­proa­pe­le său. Faţă de Dumnezeu pentru că I se adresa de o manieră a­rogantă, considerând că este vred­nic de laudă chiar în faţa lui Dumnezeu, pentru ceea ce a re­alizat el prin propriile lui for­ţe, iar faţă de semenul său, va­me­şul, pentru că-l socoteşte mai păcătos decât el şi-l tra­tea­ză cu dispreţ. În rugăciunea sa pli­nă de smerenie, vameşul nu se raportează la nimeni, ci numai la Dumnezeu, faţă de care îşi recunoaşte păcatele şi cere mi­lostivirea dumnezeiască. Pe de o parte, vedem mândria şi a­ro­ganţa unuia, care include şi dis­preţul faţă de semeni, iar pe de altă parte, vedem smerenia al­tuia, care solicită milos­ti­vi­rea lui Dumnezeu. Fariseul va fi făcut toate faptele bune pe ca­re le menţionează, dar acele fap­te nu-l îndreptăţeau să crea­dă că el este mai bun decât ori­care dintre semenii săi. Va­me­şul nu se uită la păcatele se­me­­­nilor săi, ci în faţa lui Dum­ne­zeu îşi vede şi mărturiseşte doar păcatele lui, socotindu-se, ca şi Sfântul Apostol Pavel, „cel din­tâi păcătos“ (I Tim. 1, 15). Sfân­tul Ioan Gură de Aur spu­ne că fariseul „a numărat îna­in­tea lui Dumnezeu dreptatea sa, postul său şi plata zeciu­ie­li­lor, celă­lalt însă a grăit cuvin­te­le smere­ni­ei, şi păcatele sale i s-au iertat. Cu toate acestea, Dum­­nezeu n-a ascultat numai cu­vintele acelea, ci s-a uitat în ini­ma din care ieşeau şi, aflând-o smerită şi înfrântă, s-a în­du­rat de dânsul, în a Sa iubire de oameni.

Privind la pilda vameşului şi a fariseului, înţelegem că u­nul din lucrurile importante cu ca­re trebuie să ne înarmăm pen­tru intrarea în perioada pos­tului trebuie să fie ru­gă­ciu­nea, pentru care trebuie să ne ri­dicăm din starea de păcat, să ne prezentăm în faţa lui Dum­nezeu cu inima curată, cu sme­re­nie, fără să ne socotim mai buni decât semenii noştri, ci mai curând socotindu-ne fieca­re dintre noi ca „cel dintâi pă­că­tos“ şi să cerem ca Dum­nezeu să se milostivea­scă de pă­­catele noastre, fiind în­cre­din­ţaţi de cuvintele Mân­tui­to­ru­lui, că „numai cel ce se sme­reş­te pe sine se va înălţa“. Amin!

Sursa: www.ziarullumina.ro




 
loc. Sireţi, r. Străşeni
tel. 0-237-71705